[tlhIngan Hol] hard truths about the future

mayqel qunen'oS mihkoun at gmail.com
Mon Dec 20 05:06:23 PST 2021

http://lists.kli.org/pipermail/tlhingan-hol-kli.org/2021-December/018868.html

There Tim Stoffel wrote:

> And this is not a trivial subject. None of us, including 'oqranD, will
> live forever, and the Klingon language will go on after all of us have
> (hopefully!) gone to that place of honor that all true warriors go to.
> A sucession mechanism will at some point need to be worked out that
> will the language to continue to function and grow. Otherwise, Klingon
> will become like the Tolkien languages, frozen at the time that J.R.R.
> Tolkien died and not developed much since.

I agree with the "and this is not a trivial subject"; in fact it's a rather
serious one.

But the tolkien example you're referring to is actually an example showing
the opposite of what you're trying to say. The tolkien example proves why
attempts to replace the creator of a language are doomed to fail.

You obviously don't know what happened with tolkien's black speech. So I
will explain.

One of the languages created by tolkien was black speech; unfortunately
though, tolkien created only the ring inscription, a sentence, and just a
few more words. In the following years some tried to extrapolate rules from
these canon sentences/words, and develop black speech further. Some were
larp groups, some were just fans, which/who is turn developed several black
speech dialects/wordlists:

merp
nurlam
zhaaburi a
zhaaburi b
rukh nuluurz
svartiska
horngoth
mugbuurz
red hand
land of shadows

Unfortunately though, although these people were passionate and persistent,
since none of them had the gift tolkien had, the various dialects/wordlists
created were nothing more but boring imitations of english with some "black
speech flavor".

And while reading tolkien's ring inscription gave you goosebumps, reading
any of these dialects/wordlists made you wonder how on earth it could even
begin to compare with the original black speech of tolkien.

But now, someone will probably say "but in klingon things will be
different; we don't have just a few words/sentences. We have decades of
canon".

However here's the important point which needs to be understood.

People like tolkien and okrand are one in a billion. Literally. They have
been born with a special gift, a gift which none of us has: the ability to
create something new.

Without that gift, any attempt to continue klingon without okrand will be
futile, because it's one thing to have the gift/talent to create something
new, and quite another to be good at just learning something.

Unfortunately, none of us have the skills of okrand, and even more
unfortunately some who are willing to take over aren't as good as they
think they are.

But that will be discussed in the next post, where we'll discuss the
who-is-who in klingon. With names. Because as I wrote earlier the truth
needs to heard.

http://lists.kli.org/pipermail/tlhingan-hol-kli.org/2021-December/018868.html

pa' Tim Stoffel jatlhpu':

> And this is not a trivial subject. None of us, including 'oqranD, will
> live forever, and the Klingon language will go on after all of us have
> (hopefully!) gone to that place of honor that all true warriors go to.
> A sucession mechanism will at some point need to be worked out that
> will the language to continue to function and grow. Otherwise, Klingon
> will become like the Tolkien languages, frozen at the time that J.R.R.
> Tolkien died and not developed much since.

"and this is not a trivial subject" bIjatlhpu', 'ej jIQochbe'; qaS ghu'
Dop: Saghchu' Sojvam.

vuDlIj DatobmeH, tolkien Holmey San DaDelpu', 'ach bIQaghpu', vuD Dop
tobchu'mo' tolkien black speech San: Hol chenmoHwI' lutammeH 'op,
nIDchoHchugh, tagha' vonlu' Hoch. 'e' tobchu' tolkien black speech San.

tolkien black speech lubopbogh 'op wanI''e' DaSovbe'ba'mo', SoHvaD jIQIj.

'op Hol chenmoHpu' tolkien, 'ej black speech 'oH wa' Holvam'e'. 'a Do'Ha'
Qeb ghuQ neH qonpu' tolkien, wa' latlh mu'tlhegh qonpu', 'ej mu' puSqu' neH
'oghpu' je. qaStaHvIS DIS veb, black speech pab luyajmeH 'op, tolkien black
speech ghantoHmey lo'pu', 'ej black speech luSachmoHmeH, nIDchoHpu'. larp
ghom nuv chaHpu' 'op'e', vIlle' chaHpu' latlh'e', 'ej tagha' 'op black
speech Sar/mu'tay' tetlh 'oghpu':

merp
nurlam
zhaaburi a
zhaaburi b
rukh nuluurz
svartiska
horngoth
mugbuurz
red hand
land of shadows

..'ej nongpu' 'opvam, qappu' je, 'a Do'Ha' tolkien laH le' ghajpu'mo'
*pagh*, Dal Hochvam black speech Sarmey/mu'mey, 'ej 'Inglan Hol rurchu'.
'op black speech wa'DIch DI'on lo'law', 'a tolkien black speech bIHbe'chu'.

tolkien Qeb ghuQ laDlu'taHvIS, leDchoH DIr pob je; 'a black speech Sarvam
lulaDlu'choHtaHvIS, SIvchoHlu': < chay' tolkien black speech wa'DIch,
Sarmeyvam je patlhmoHlaH vay'? >

'a DaH chaq jatlh vay': < pIm tlhIngan Hol ghu'; 'op maH DIS poH ghantoHmey
tu'lu'. > 'a naDev vay' luyajnISchu'bogh Hoch tu'lu':

tolkien 'oqranD je rurbogh nuvpu''e' SammeH vay', nejchoHchugh, wa' Saghan
nuvDaq nejpu'DI', chaq wa' neH SamlaH. 'ej jISor. le'chu'bogh laH lughaj
tolkien 'oqranD je; chu'chu'bogh vay' luchenmoHlaH. 'ej laHvam ghaj *pagh*
tlhIngan Hol jatlhwI' nugh nuv.

ghoj wa'. chu'chu'bogh vay' chenmoH latlh. pImchu'mo' cha' wanI'vam,
'oqranD gheSmeH vay', nIDchugh, vonlu'chu', 'oqranD laH le' ghajbe'chu'mo'
nuvvam.

tlhIngan Hol nughDaq 'oqranD laH ghaj pagh, 'a 'oqranD gheSqang 'op,
chaHvaD po'wI'pu'na' Dammo'. 'a toj'eghchu' nuvpu'vam. po'wI' chaHbe'chu'.

..'ej QIn vebDaq {tlhIngan Hol 'Iv-ghaH-'Iv'e'} wIrIch. pongmey vI'otHa'
je, vIt jatlhnISlu'mo'.

--
Dana'an
https://sacredtextsinklingon.wordpress.com/