[tlhIngan Hol] 'elaDya' Hol 'eSpanya' Hol je (Beginner's text and questions)

luis.chaparro at web.de luis.chaparro at web.de
Thu Sep 16 10:54:18 PDT 2021

'elaDya' Hol lubopbogh QIn vIlaDpu' 'ej wanI' tlhaQ vIqawnIS.

wa' ben *Rhodes* 'ambay wISuchpu' be'nalwI' jIH je. 'IHqu' 'ambay, bIQ'a' HeHmey Dun tu'lu', 'ach Dajqu'bogh vengmey tIQ tu'lu' je. DochHa'qu' nganDaj.

DuSaQDaq 'elaDya' Hol tIQ vISaDpu', 'ach 'elaDya' Hol vur vIjatlhlaHbe'. Sep vISuchbogh Hol 'op mu'tlhegh vIghoj reH 'e' vInID, vaj mebpa'meyDaq Qe'meyDaq je jIvunmeH loQ 'elaDya' Hol vIjatlh. ghIq nom 'elaDya' Hol lujatlhchoH 'elaDya'ngan ('ej pagh vIyajlaHba'), 'elaDya'ngan jIH 'e' luHarmo'. qatlh? jIvalqu'mo'? ghobe'. pImqu' 'elaDya' Hol, 'eSpanya' Hol je, 'ach rurqu'chuq QIch wab Ho'DoSchaj. jum ngoDvam. 'elaDya'nganpu' rurqu' je 'eSpanya'nganpu'. jawbogh 'elaDya'nganpu' vI'IjDI', 'eSpanya' Hol vIyajlaHbe'bogh lujatlh rut 'e' vIHar.

As usual, I would appreciate any help / correction in order to improve my Klingon. I also have four questions:

1. Is */Rhodes/ 'ambay* right or should I say *'ambay /Rhodes/*? That leads me to another question: How do appositions work in Klingon?

2. Should I say *rurchuqqu'* instead of *rurqu'chuq*? For me, *rurqu'chuq* makes more sense, since I don't want to emphasize the reciprocity, but the similarity.

3. What is exactly the difference between *'Ij* and *Qoy*?

4. In a structure like *rut 'e' vIHar*, is it possible to have other elements (for example a locative) before the *'e'*?

Thank you!