[tlhIngan Hol] 'eSpanya' QISmaS (Beginner's text and questions)

luis.chaparro at web.de luis.chaparro at web.de
Mon Nov 22 08:44:09 PST 2021

tugh qaS QISmaS. jar wa'maH cha' rav jaj javDIch 'aqroS jaj chorghDIch 'eSpanya''e' motlh juH lu'IHqu'choHmoHlu'. QISmaS Sor DIghaj, 'ach 'eSpanya' lurDech bIHbe'. *Bethlehem* velqa'mey nu' 'oH lurDechmaj'e'. pIj vIqraqna' bIH 'ej tInqu'. velqa'vam nu' ghaj je 'op DIvI', malja', chIrgh je 'ej SuchlaH nuvpu'.

jaj cha'maH loSDIch, jaj wejmaH wa'DIch je nItebHa' Sop qorDu'mey, 'eybogh 'eSpanya' Soj vItlh luSop. jaj wejmaH wa'DIch pagh rep wa'maH cha' ghIrep naH DISop je, baS 'In DIQoy'taHvIS.

nob Hevba' puqpu'ma', 'ach qembe' *Santa Claus*. qem wej ta' chul. wa' ta' wIv Hoch puq. jar wa' jaj vaghDIch Hoch vengDaq puqpu'vaD boghoy Dun tu'lu'. qaStaHvIS jajvetlh ram, QongtaHvIS puqpu', nob qem ta'pu'.

As always, I would appreciate any help / correction in order to improve my Klingon. I also have some questions:

1. I've discussed in another thread the difference between *'eSpanya' QISmaS* and *'eSpanya'ngan QISmaS*. If I've understood it well, I think I could use both here with a similar meaning, but I've chosen *'eSpanya' QISmaS* because I wanted to present the traditions in the context of the country's culture, rather than focusing on the people. Was it right?

2. I wanted to use *'eSpanya''e'* as topic, but then I couldn't decide where I should place it. It's a noun with a Type 5 suffix. Time expressions come first. So I placed it after the time expression. However, my tendency was to say it at the beginning, before the time expression. Would that be right / possible?

3. In */Bethlehem/ velqa'mey nu' 'oH lurDechmaj'e'*, I've decided to use *'oH* since the idea is *As for our tradition, IT (the tradition) = miniatures of Bethlehem*, but I'm not sure about it.

4. Can we use *Such* with the meaning *to visit the miniatures*? Maybe *bej* would be better?

5. Am I telling dates / time correctly? I don't feel very confident with this. When should we tell time as hundreds?

6. Is it possible to say something like *jar wa' jaj vaghDIch ram* for *the night of January 5th*?