[tlhIngan Hol] Beginner's text and questions

luis.chaparro at web.de luis.chaparro at web.de
Mon Aug 16 13:07:30 PDT 2021

DoyIchlanDaq Qatqu' paq wab tamey. noyqu' lut mIr *ghelmeH wej ngutlh* (DoyIchlan Hol: *Die drei Fragezeichen*, DIvI' Hol: *The Three Investigators*). poymar HeS je panbogh wej QulwI' Qup'e' bop. lutvam tIvqu' HojnIypu' nenwI'pu' je.

DIS 1964 'amerI'qa' SepjIjQa'Daq paq wa'DIch ghItlhlu'pu'. DIS 1990 lut mIr baqlu'pu', Qap 'e' mevmo'. 'ach DoyIchlanDaq QaptaH, vaj DoyIchlan Hol paqmey lughItlhchoHlu'pu' 'ej DaHjaj lughItlhlu'taH.

DoyIchlanDaq neH paq wab ta tu'lu'. DIS 1979 paq wab ta wa'DIch chenmoHlu'pu', wa' wen paq wab ta cha'vatlh wa'maH wa'DIch. qonchoHpu'DI', puq chaH jatlhwI''e', DaHjaj qontaH. DoyIchlanDaq noyqu', muchpa'mey tInDaq muchmeychaj bej SaD law'. qo'Daq paq wab tavam chep law' Hoch chep puS.

As usual, I would appreciate any help / correction in order to improve my Klingon. I also have three questions:

1. With *paq wab ta*, *ghelmeH ngutlh* and *QulwI'* I've tried to render the meanings *audiobook*, *question mark* and *investigator/detective* respectively. Maybe there are better options? (Actually, the series is an *audio drama*, rather than an *audiobook*, I don't know how that distinction could be rendered in Klingon).

2. Is the position of the number *wej* in *ghelmeH wej ngutlh* right? Or should it go before the purpose clause, assuming *ghelmeH ngutlh* is a unit?

3. Is it possible in Klingon to elide shared elements like in this sentence: *DIS 1979 paq wab ta wa'DIch chenmoHlu'pu', wa' wen paq wab ta cha'vatlh wa'maH wa'DIch.*

Thank you!