[tlhIngan Hol] Beginner questions - SAO, SAS and pronouns

SuStel sustel at trimboli.name
Mon Sep 28 07:16:52 PDT 2020

On 9/28/2020 9:31 AM, mayqel qunen'oS wrote:
> {HoD'e' vIghom} mu'tlhegh wIqel; {HoD'e'} jatlhtaHvIS nuv, vItlhnIS
> ghoghDaj ? vItlhchoHpu'bogh ghogh 'oS'a' je {-'e'} lo'vam ?

Qa'yIn is asking whether Klingons vocally stress *-'e'* when it's acting
as focus. I don't think they need to: the *-'e'* itself is a sharp sound
that draws attention.

Example:

Vixis in /Star Trek V:/ *'ach HoD, Hevetlh wIghoSchugh, veH tIn wI'el
maH'e'.* /But Captain, that course will take us into the Barrier as
well./ Vixis doesn't give particular stress to the *maH, *but her voice
rises on the *'e'.*