[tlhIngan Hol] expressing "one of these people"

mayqel qunen'oS mihkoun at gmail.com
Fri Sep 11 06:14:46 PDT 2020

Ca'Non ghantoHmey lInpu'bogh voragh vIHaDpu', 'ej vay' potlh
vIqonnISchugh, vaj Ca'Non ghantoHmeyvam vIpabbej.

.. 'ach QIn tlheghvam QInmey vorgh vIlaDtaHvIS, mumISchoHmoHpu' 'op
De' vIlaDpu'bogh.

jIH:
> romuluSnganpu' HoHta' wa' nuvpu'vam'e'
> one of these people killed the romulans
> lugh'a' mu'tlheghvam ?
SuStel:
> It doesn't break any rules.

{wa' nuvpu'vam} DIp-DIp tlhegh vIqeltaHvIS, mumISmoH vay'..

wa' (one) - singular
nuvpu' (people) - plural

But the {nuvpu'} is the head noun.. So, is the {wa' nuvpu'vam}
singular or plural ?

cha' mu'tlhegh veb tIlaD:

romuluSngan HoHta' wa' nuvpu'vam
one of these people killed the romulan
(wa' nuvpu'vam singular)

romuluSngan luHoHta' wa' nuvpu'vam
one of these people killed the romulan
(wa' nuvpu'vam plural)

nuq 'oH mu'tlhegh lugh'e' ?

jIH:
> majatlh net jalchugh: {romuluSnganpu' HoHta' nuvpu'vam wa'}, vaj lugh'a' je mu'tlheghvam ?
SuStel:
> I don't think it means what you want it to mean. nuvpu'vam wa' these people's one.

Do'Ha' jIyajlaHbe'; majatlh < baS 'In > "drum of metal", qar'a' ? vaj
qatlh majatlhlaHbe' je < nuvpu'vam wa' > "one of these people" ?

Qa'yIn