[tlhIngan Hol] Hochpu'

Steven Boozer sboozer at uchicago.edu
Thu Jun 23 11:23:08 PDT 2016

mayqel qunenoS :
> Can we use the {Hoch} "on its own", in a similar way?
> Would you accept the following?
>
>   Ha'DIbaHvetlh luje'laH Hochpu'
>   all people are able to feed that animal
>
>   Ha'DIbaHvetlh luje'laH HochHompu'
>   almost all the people are able to feed that animal

How would these be different in meaning from:

  Ha'DIbaHvetlh je'laH Hoch
  Ha'DIbaHvetlh je'laH HochHom

In a pinch you could use {nuv} or {ghot} "person (humanoid)":

  Ha'DIbaHvetlh luje'laH Hoch nuvpu'
  All of the people are able to feed that animal.

  Ha'DIbaHvetlh luje'laH HochHom ghotpu'
  Most of the people are able to feed that animal.

And before you ask, we don't know the difference between the two.  Both forms have been used:

  butlh ghajbogh nuv'e' yIHo'
  Admire the person with dirt under his fingernails. TKW

  ngIq nuv luHoH
  they killed the warriors one by one. ('U'-OPERA)

  nuv 'umHa' leghchugh veqlargh ngoS nuv 'umHa'
  Those unfit disintegrate at the glance of Fek'lhr PB

  quv vuv nuv pagh ghajbogh neH
  Honor is for those with nothing to lose! PB

  ngIq tonSaw' lo' SaD law' San chenmoH qeylIS wej boghbogh
   nuvpu' San chenmoH
  In one single move, Kahless decided the fate of thousands,
   and those to come. PB

  tlheDDI' quvmoHmeH veng HeHDaq lutlha' SaD law' nuvpu'
  Thousands followed him to the edge of the city, to bid
   him farewell. PB

  jatlh 'e' mevDI' nuvpu' mejmoH ghaH ratlh be'nalDaj
   luqara' neH.
  After his last words, all were sent away, but his wife
   Lukara. PB

vs.

  reH tay' ghot tuqDaj je
  One is always of his tribe.
  ("A person and his house are always together"). TKW

  ghotvam Ho'lu'. 'ej muSlu'.
  A man to admire... and hate. (ST5 notes)

  ghotpu' tamey
  Personnel Files STC

  wey jolpat: wa' (jav ghotpu')
  Personnel Transporter - 1 (6 Man) KBoP

  vaj ruS cher 'Iw rap cha' ghot HoS rap cha' ghot vuD
   chen yIn ruS
  So the bond was sealed in blood of two equal in body
   and thought, the bond of life. PB

--
Voragh
tlhIngan ghantoH pIn'a'