[tlhIngan Hol] 'op Human be'..

mayqel qunenoS mihkoun at gmail.com
Wed Jun 15 07:40:16 PDT 2016

SuStel:
> Hoch Damawchugh 'IvvaD tlhIngan Hol Dajatlh?
> qatlh HolDaghoj DujatlhQo'chugh Hoch Hol jatlhwI'pu'?

lo' law' lughaj Hol ; wa' lo' neH 'oH latlhpu'vaD QummeH mIw'e'.
a language possesses many uses ; communicating with others is just one of them.

ngoQ tlhaQvaD tlhIngan Hol vIHaDbe' ; tlhIngan HolvaD ngoQ Saghqu' vIghaj.
I don't learn klingon for fun ; I have a very serious reason.

a' jIHvaD neH meqvam tu'lu'.
however this reason is personal.

latlhvaD ja'chuqghach bopbe'mop meqvatlh..
because that reason doesn't concern communication with others..

latlhvaD jISaHbe' ; ngoQwIj vIchavmeH mIw neH chaH latlhpu''e'.
for others I don't care ; they are just means to an end.

toH, jIHvaD jatlhqangQo'chugh latlhpu', vaj qay'be' ; chaHvaD jIjatlhqangQo' je.
so, if others don't want to talk, that's fine ; I don't want to talk either.

ja'chuqghach poQbe' ngoQwIj.
my purpose doesn't require talking.

mop Hurgh qunnoq